GlobalMark

Türkiye Doğal Taş ve İşlenmiş Taş Pazarında İngiltere’deki Yerini Nasıl Güçlendirebilir?

Doğal kaynaklar bakımında zenginliklerle dolu olan ülkemiz, doğal taş çeşitliliği alanında da Dünya’da ilk sırada. Türkiye’nin dört bir yanındaki ocaklarda çıkartılan mermer, traverten, oniks ve kireç taşı; blok, plaka, karo ve çakıl şekilde Dünya’nın dört bir yanına ihraç ediliyor.

Dünya Genelinde En Çok Doğal Taş İhraç Eden Ülkeler:

  1. Türkiye: 944 Milyon $
  2. İtalya: 435 Milyon $
  3. Yunanistan: 342 Milyon $
  4. Iran: 150 Milyon $
  5. İspanya: 101 Milyon $

Doğal taş ihracatında; yıllık 944 Milyon dolarlık ihracat ile Türkiye ilk sırada. B2B ticaretin ön planda olduğu bu pazarda bir yılda 5 Milyon ton doğal taş ihraç ediyoruz. İkinci sıradaki İtalya’nın yıllık doğal taş ihracatı 435 Milyon dolar. 342 Milyon dolarlık ihracatla Yunanistan üçüncü sırada.

İngiltere yılda 27 milyon dolarlık doğal taş ithalatı yapıyor. Bunun yüzde 27’si İtalya’dan, yüzde 22’si Hindistan’dan. Türkiye’nin İngiltere’de doğal taş sektöründeki payı yüzde 3,5. İngiltere, İtalya’dan aldığı ürünlere ton başına ortalama 2544 dolar öderken, Türkiye’den aldığı ürünlere ton başına sadece 814 dolar ödüyor. Buna rağmen İtalya, İngiltere pazarında ilk sırada yer alıyor.

 

Dünya Genelinde En Çok İşlenmiş Taş İhraç Eden Ülkeler:

  1. Hindistan: 819 Milyon $
  2. Brezilya: 176 Milyon $
  3. Norveç: 82 Milyon $
  4. İspanya: 52 Milyon $
  5. Güney Afrika: 50 Milyon $

  1. Türkiye: 9 Milyon $

Granit, kuvars ve kumtaşı gibi işlenmiş taşlarda durum biraz daha farklı. Türkiye en çok ihracat yapan ülkeler arasında 22. sırada. 9 Milyon 500 bin dolarlık İşlenmiş taş ihracatı yapıyor. Bu, sektörde yıllık 820 Milyon dolarlık ihracat yapan ilk sıradaki Hindistan’ın neredeyse yüzde biri. Türkiye’den en çok işlenmiş taş ithal eden ülkeler Avrupa’dan. Almanya, İsviçre, İtalya, İngiltere ve Fransa sırayla ilk beşte.

İşlenmiş taş sektöründe, Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı dördüncü ülke İngiltere. İngiltere’nin işlenmiş taş ithalatında Türkiye’nin payı 551 bin dolar ile yüzde 0,3. Yüzde 63 ile İngiltere pazarında ilk sırada olan Hindistan’ın ton başına aldığı 274 dolara karşılık, Türkiye ton başına 211 dolar alıyor.

Yukarıdaki veriler göz önüne alındığında, gayri safi milli hasılası yüksek İngiltere pazarında Türkiye’nin yerini güçlendirmek için yeni adımlar atılmalı. Kalite yükseltilmeli. Sektörel ticari heyetler kurulmalı. Fuarlar ve ziyaretler aracılığı ile ikili iş görüşmeleri yapılmalı. Bu sayede Türkiye, İngiltere pazarındaki yerini, tanınırlığını ve güvenilirliğini arttırmalı.

 

Doğal Taş sektöründe güçlü noktamız olan kaliteli hammadde, son kullanıcıya kadar kalitesini korumalı. Bunun için taş çıkartma ekipmanlarından, plaka kesme ve yüzey işlemi ekipmanlarına kadar belli bir kalite standardı getirilmeli. Ticari heyetler aracılığı ile bu kalite İngiltere bölgesine tanıtılmalı. Bu sayede Türk Firmaları pazardaki paylarını arttırırken, ton başına gelirini de bu sayede arttıracaktır.

İşlenmiş taş sektöründe ise üretim kapasitesini arttırmak büyük önem taşıyor. Lider ülkeler ile benzer kaliteyi daha ucuza sağlayabildiğimiz bu pazarda, üretim kapasitemizin düşük olması, ihracat rakamlarını olumsuz etkiliyor. Ürettiğimiz ürünlerin yüzde 70’ini kalite ile özdeşleşmiş Almanya ve İsviçre’ye gönderiyoruz. Bu da kalitenin bu sektörde asıl sorun olmadığının göstergesi konumunda.

Sonuç olarak Türkiye’nin İngiltere doğal taş ve işlenmiş taş piyasalarındaki yerini arttırmanın yolu sektörel gelişimden ve ticari iletişimden geçiyor. Kurulacak sektörel heyetlerin İngiltere’de ülkemiz ürünlerini tanıtmada gösterecekleri başarı, sektörel gelişimle desteklenirse başarı kaçınılmaz olacak.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir